Onderstaand interview geeft je inzicht in het verloop en de 'learnings' van de pilotfase van de Abena Nova bij Stichting Philadelphia Zorg. Geinterviewd zijn Rob Basjes, directeur van Abena en Petra Billekens, projectleider Innovatie en Projecten van Stichting Philadelphia Zorg. Vol enthousiasme delen zij hun tips. Dit interview is opgezet door het platform ZorgInnovatie.nl. Dit open platform en community biedt iedereen de mogelijkheid om hun ideeën te delen en bij te dragen aan de ontwikkeling van ideeën van anderen. Met als doel om innovaties binnen zorg en welzijn te versnellen. 


De eerste ontmoeting

De Abena Nova won afgelopen voorjaar de Nationale Zorginnovatie Publieksprijs. Dit slimme incontinentiemateriaal is voorzien van unieke sensoren die de veranderingen in het vochtniveau van de inco continu registreren. Deze informatie is real-time inzichtelijk voor zorgverleners via de Abena Nova App. Op deze manier worden zorgverleners in staat gesteld om continentiezorg op maat te leveren.

In 2015 kruisten de paden van Abena en Stichting Philadelphia Zorg. Philadelphia doet heel veel op het gebied van innovatie. Ze zijn voortdurend op zoek naar ontwikkelingen die de inrichting van de zorg beter en slimmer maken. Hun focus op innovatie wordt vanuit twee kanten gevoed. Enerzijds vanuit de Philadelphia zorginstellingen waar zorgverleners een probleem signaleren. Anderzijds vanuit de actieve rol van de innovatoren die continu op zoek zijn naar de laatste trends en ontwikkelingen in de markt.

Bij Philadelphia geloven ze heilig in de kracht van co-creatie met start-ups. Dus toen vanuit de praktijk van zorgverleners de vraag opkwam ‘Is er niet een slimme oplossing voor het voorkomen van natte bedden bij incontinente cliënten?’, vonden zij Abena al snel.  

 
Een pilot als leerschool

In 2015 startte een eerste kleine proef met het slimme incontinentiemateriaal bij Philadelphia in Leusden. In tegenstelling tot de ietwat sceptische verwachtingen vooraf, sloeg de Abena Nova vanaf dag één aan. En dus volgde in 2016 een grootschalige pilot. Petra: “In het begin was de pilot vooral gericht op het verbeteren van het product zelf. Wat ik heel leuk en waardevol vond was dat het echt vanuit de praktijk ging. Alle bevindingen op de werkvloer werden direct meegenomen in het verbeteren van het product en zo werd de Abena Nova steeds volwassener.”

Anno 2018 wordt het slimme incontinentiemateriaal op zestien verschillende Philadelphia locaties gebruikt, door 130 cliënten. Daarnaast wordt de Abena Nova binnenkort - volledig praktijkgetest - op de markt gelanceerd. En dit terwijl ze eigenlijk pas vorig jaar maart naar buiten zijn gekomen met hun product. Rob: “De zorg is niet altijd even snel in het adapteren van innovaties, maar de Nationale Zorginnovatieprijs helpt hierin echt wel. Een prijs zorgt ervoor dat mensen denken ‘oké dit is iets blijvend, hier willen wij ook aan meedoen’.”

 
Succesvol opschalen: dé 5 tips van Abena & Philadelphia

1) Sluit partnerschappen met mensen die er écht in geloven

Een van de belangrijkste tips die Rob startende ondernemers wil meegegeven is: “Start zo snel mogelijk met testen en doe dit met partners die er echt tijd en mensen voor vrij willen maken, én zelf mee willen investeren. Vind een klant die er echt in gelooft. Ontwikkel samen!”

Petra: “Als je de ontwikkeling in nauwe samenwerking met elkaar doet dan krijg je gewoon een beter product.” Aan de start weet je nooit precies wat eruit gaat komen en daarom is het zo belangrijk dat je met mensen samenwerkt die er echt achter staan. Die er echt in geloven. Die bereidt zijn om fouten te incasseren omdat het onderdeel is van het ontwikkelproces naar een goed product.

2) Start met een Minimum Viable Product en ga zo snel mogelijk de praktijk in

Wacht niet tot je innovatie ‘af’ is, maar ontwikkel het samen met alle stakeholders. Rob: “De aanpassingen in het begin zijn heel simpel. Petra: “Er zit bijvoorbeeld een blauw clipje op de Abena Nova die verbinding maakt met de App. Voorheen was het deze wit en toen werd het clipje zo vaak weggegooid omdat men het verschil niet kon zien met het incontinentiemateriaal zelf. Niet praktisch dus, terwijl de oplossing heel simpel was!”

Houd het product zo simpel mogelijk en zorg dat het echt past binnen de werkvloer. Daarvoor is het zaak om zo snel mogelijk de praktijk in te gaan. Test het met de mensen die het product gaan gebruiken en er op dagelijkse basis mee gaan werken. Vind een Early Adaptor waarmee je het product samen kan doorontwikkelen en optimaliseren.

3) Niet alleen vertellen, maar echt laten zien.

“Laat de praktijk bij de praktijk kijken. Laat het zien en leer van elkaar.”, dat benadrukt Petra tijdens het interview. Zo hebben diverse Philadelphia vestigingen in Leusden meegekeken tijdens de pilot. Maar ook andere zorginstellingen zijn op bezoek geweest toen ze van het succes van de Abena Nova hoorden. Rob: “Het gaat niet om de technische snufjes, uiteindelijk moet je genoeg waarde creëren. En dat doe je door ‘dichtbij’ te zijn.”

4) Blijf samen doorontwikkelen

Ook in de doorontwikkeling in een volwassenere fase van het product geldt ‘ontwikkel samen’. Rob: “We krijgen steeds meer inzicht in hoe mensen plassen, hoeveel ze plassen, wanneer ze verschoond dienen te worden, wanneer ze naar het toilet gebracht moeten worden. Een belangrijk vraagstuk is hoe we die data zo goed mogelijk inzichtelijk krijgen. Ook hierin denkt Philadelphia mee." Iedere partij heeft zijn eigen expertise en daar vullen ze elkaar juist goed mee aan. Openheid, transparantie en vertrouwen zijn cruciaal.

5) Blijf kritisch op wat succes is

De vier kernvragen voor een succesvolle innovatie binnen Philadelphia Zorg zijn:

  1. Lost het op waar het voor bedoeld is?
  2. Wordt de cliënt er beter van?
  3. Is het werkbaar?
  4. Slaat het aan?

Als het antwoord op alle vier de vragen ‘ja’ is, dan is de innovatie geslaagd en waardig genoeg om verder in te investeren.

Wil je meer weten over de succesvolle implementetie van de Abena Nova bij Philadelhia Zorg? Bekijk onderstaand filmpje.

 

keyboard_arrow_up
Loading...